«Діти, слухайте своїх батьків, бо це справедливо» (Еф. 1,6)

Во імя Отца і Сина і Святаго Духа! Амінь.

Слава Ісусу Христу!

Сьогодні хочу торкнутися такої теми, про яку знає навіть дити­на, яка готується до Першого Св. Причастя, а саме: Заповіді Божої, яка говорить про пошану до бать­ків. «Шануй батька і матір і буде тобі добре, і ти довго проживеш на землі», – навчає нас Господь, бо батько і мати – це найбільші наші добродії після Бога. Чому? Вони нам дали те, що найцінніше, а саме – дар життя. Батьки – за­ступники Бога на землі, оскільки Він передав їм частину своєї вла­ди. Людство могло розмножувати­ся в такий спосіб, як було сотво­рено Адама і Єву. Бог, Всемогутній і Всесильний, міг так творити всіх людей, але Він хотів, щоб кожна людина відчула близькість Бога на землі через своїх батьків. І це дуже важливе питання, дорогі брати і сестри, особливо в сьогоднішній день. Апостол Йоан навчає: «Як хто каже: Я Бога люблю, та нена­видить брата свого, той неправ­домовець. Бо хто не любить брата свого, якого бачить, як може він Бога любити, якого не бачить?» (І Йо. 4, 21). Що означає шану­вати свого тата і маму? Діти зо­бов’язані шанувати своїх батьків, бо тим вони визнають Божий авто­ритет і авторитет тих, які дали їм життя. Сьогодні для багатьох сло­во «авторитет» має хибне поняття. Для одних – це якийсь спортсмен, для інших – Мадонна (він готовий взяти великі гроші в кредит, щоб потрапити на її концерт) для ін­ших авторитетом стають актори чи співаки… Проте найбільшим авто­ритетом на землі мають бути тато і мама, тому що вони свідчать про Божий авторитет на землі. Батьки дарують життя дитині й варті ве­ликої пошани. «Пошана – це наше внутрішнє відчуття, яке велить дітям поважати батьків як когось вищого, ніж вони самі». Я ша­ную і люблю, тому що знаю: тато і мама вищі за мене не тільки за віком, але за досвідом життя. І це не означає, що якщо мої батьки звичайні селяни чи робітники, а я маю диплом чи наукове звання, то вони перестають бути для мене авторитетом. Мій диплом нічого не міняє. Батьки живуть на свою пенсію, а я можу бути великим біз­несменом і на своїх рахунках мати велику суму грошей, і це нічого не змінює. Авторитет тата і мами, по­шана до них завжди має бути біль­шою за пошану до самого себе. Батьків треба шанувати навіть тоді, коли вони є далекі від ідеалу батьківства, бо Господь звелів ша­нувати тата і маму, незважаючи на це, святі вони чи грішники. Їм на­лежить пошана від дітей. Для ба­гатьох дітей це дуже велика про­блема. Як я маю їх шанувати: він пив, не давав нам грошей, мама нас покинула, кудись поїхала…? Так, маєш їх шанувати, попри те, якими б батьками вони були. Так каже Божа заповідь – єдина з обіт­ницею! Це дуже важко нам зрозу­міти, проте Господь Бог хоче нам сказати, що батьки є найдорожчі і ми маємо їх шанувати за це і лю­бити, бо вони нам дали життя. Бо якщо б тато і мама нами не опіку­валися після нашого народження, то за декілька днів ми б померли. Ми бачимо немічну, крихітну, ма­леньку дитину, Боже сотворіння, яке потребує до певного періоду догляду й опіки. Коли робимо пер­ші кроки, то опіка батьків більша, ніж над тим малюком, який в ко­лисці. І за дар життя, жертовність, любов, щоденний хліб, за одяг, за освіту, за здоров’я, за недоспані ночі під час хвороби їм належить любов і пошана. Діти, окрім по­шани і любові, мають виявляти до батьків і послух. Апостол Павло каже: «Діти, слухайте своїх бать­ків у Господі, бо це є справедли­во» (Еф. 1, 6). Поки діти не ста­нуть повнолітніми, вони повинні слухати своїх батьків чи опікунів. У яких випадках діти мають мати послух до батьків? У таких спра­вах, як шкільне виховання, това­ришування, Наприклад, коли го­ворять синові (доньці), що вони мають бути о такій-то годині вдома після гуляння з друзями, то вони саме в тій годині мають поверну­тися. Діти повинні розуміти, що послух є корисним для них, бо вони не мають життєвого досві­ду. Чому ми кажемо, що ти можеш мати авторитет, гроші, але є ще таке поняття як життєвий досвід, якого не можна купити, а тільки придбати з плином часу. Досвід – це різні життєві випробування, клопоти, тяжкі ситуації через які переходить людина. Дитина ще не має досвіду дорослої особи і тому зобов’язана слухати тата і маму. Батьки, маючи життєву школу, практику життя, застерігають ди­тину від різних небезпек. Скільки би сьогодні було врятованих жит­тів, якби донька чи син послухали тата і маму, наставників, опікунів. Скільки б дітей сьогодні було вря­товано від алкоголю, наркоманії, ігроманії, проституції, якщо б вони слухали тата і маму. На жаль… Чому необхідно слухати батьків? Бо вони теж несуть відповідаль­ність за вчинки дітей перед Богом, Церквою і Батьківщиною. Батьки, ви відповідаєте за життя своїх ді­тей. І тому є велика різниця між ліберальним і християнським ви­хованням. Ліберальне вихованні акцентує на тому, що дитина має право вибирати релігію і жити так, як вона хоче. І це – не правильно. Батьки відповідальні перед Богом за вчинки і дії своїх дітей, тому мають право в чомусь їх обмежи­ти, щоб викорінити погані звички. Батьки повинні привчити своїх ді­тей до послуху. Це дуже важливий момент. Не раз наголошую, якщо дитина не слухає вдома тата і мами, то, коли виросте і одружить­ся, то не буде слухати чи то чоло­віка, чи дружини. Слухатися – це прислухатися, чути, виконувати. Дитина, не навчена вдома слухати батьків, прислухатися до них, не буде нікого слухати, а, як кажуть в народі, «буде жити своїм богом», не тим Богом, який на Небі, а тим, якого вона витворила у своїй «фі­лософії». Вона навіть буде цитува­ти Святе Письмо (як Свідки Єгови) і буде жити за власним його тлу­маченням. Слово Боже нам каже: «Хто щадить різки, ненавидить сина; хто ж його любить, той за­вчасу карає» (Пр. 13, 24).

Сьогодні різні педагоги, дос­відчені психологи свій авторитет ставлять вище за Божий автори­тет. Сайти різних парафій чи цер­ков виставляють оті методики. Знаменитий психолог сказав, на­писав схему, як маєте виховувати своїх дітей, і коли перечитую, то бачу тільки одне потурання ди­тині, там немає нічого, що можна було б взяти для її розвитку, там відсутнє хоч якесь посилання на Слово Боже чи життя Святих. Ні, там є всього-на-всього людський авторитет, який часто помилко­вий і небезпечний. Слово Боже каже про різку. Покарання може бути різне. Різка – не завжди є символом такого покарання. На­приклад, за те, що ти не прийшов своєчасно додому з гуляння, я за­бороняю тобі цілий день вмикати комп’ютер. Це є покарання. Ти не використовуєш палиці, різки, руки, але це покарання, і не раз для когось це дуже велике. Якщо батьки занедбують свої обов’яз­ки супроти дітей, то Бог тяжко їх покарає. У Св. Письмі наводиться приклад про священика Ілію (мова йде не про пророка). Він мав двох синів – Офнія і Фінеса. Бог попере­див Ілію про покарання і виконав його, бо батько не хотів карати своїх ледачих синів, сини не хотіли слухати тата. Лихі сини померли в бою з филистимлянами, а батько, отримавши вістку про смерть своїх синів, впав зі стільця, зламав собі шию і раптово помер. То була кара для батька, який не слухав Бога і не звертав уваги на гріхи ледачих синів. Сини, які ніколи не слухали тата, робили все проти його волі, зазнали смерті на полі битви. Ту історію можна прочитати в першій Книзі Царів (4, 17-18). Звичай­но, що сьогодні послух не подо­бається багатьом. Немало батьків замість наказувати, виховувати і вчити дітей, виконують їхню волю, що є дуже великою помилкою.

Є випадки, коли діти не зо­бов’язані слухати батьків, напри­клад, у виборі стану. Якщо син чи донька хочуть йти в монастир, і вони вже повнолітні, а батьки не дають на це дозволу, бо їм такий вибір не подобається, то в тако­му випадку до думки тата і мами прислухатися не варто. Подібно і з вибором чоловіка і дружини. Ти можеш не зробити того, що кажуть тато і мама і не матимеш гріха. Проте часто чую таке: «Я не нарі­каю на тата і маму, тому що то був мій вибір. Хоч краще було б, якщо б я в тому випадку прислухалася до їхніх порад». Маю особистий погляд на цю тему. Коли був мо­лодим і чув, що хтось там вибирає синові дівчину, то був проти того. Сьогодні я змінив свою думку і не соромлюся того. Чому? Бо за 30 років священичої праці переко­нався: все – таки вибір має дуже велике значення. Знати сім’ю, ко­рінь родини, спосіб життя, став­лення до цінностей, до Бога, до церкви, до молитви, до народу, до нації – є дуже важливим. Якщо ви­бір поверхневий, що часто роблять молоді особи, то вони потім дуже гірко жаліють. Часто таке життя зруйноване, покалічене і нещас­не. Звичайно, батьки не можуть змушувати дитину до одруження задля матеріальних статків, маєт­ків й інших речей, бо здебільшого вони не роблять людину щасли­вою. Проте коли батьки кажуть: «Де ти знайшов собі ту дівчину? На дискотеці?! На дискотеці дівчат (хлопців) до подружнього життя не знаходять». Така правда, доро­гі брати і сестри. На жаль, не завж­ди молоді до того прислухаються, не хочуть чути, і це дуже прикро. Тому діти грішать проти послуху батькам, коли приятелюють з по­другами, з якими батько і мати ра­дили не зустрічатися. Якщо мама і тато заборонили тобі дружити з кимось, то вони мали рацію в тому, бо бачать краще твого приятеля, колегу, помічають його вчинки, дії. Якщо батьки заборонили тобі за­ходити на ті чи інші сайти, читати ту чи іншу літературу – ніколи не можеш чинити проти волі батьків. Дуже важливо, особливо для вас, батьки, щоб фактами і аргумента­ми пояснити дітям про небезпеки, які чигають на їхні душі. Для того необхідно бути і самим обізнани­ми, озброєними знаннями. Дуже важливо бачити вади своїх дітей, щоб викорінювати їх. Якщо діти не хочуть вчитися, працювати, коли бачите прив’язання ваших дітей до нехристиянської музики, коли вони курять, випивають, крадуть гроші, обманюють, марнують час в Інтернеті чи біля телевізора, гра­ють в насильницькі комп’ютерні ігри, коли покидають батьківський дім проти їхньої волі і багато інших речей, то для вас, батьки, це має бути колосальною тривогою, сиг­налом великої небезпеки. Якщо вашої дитини немає в неділю і свята на Службі Божій, коли ви не бачите, що дитина не клякає до молитви рано і ввечері – це має бути для вас тривожним знаком, який має вказати, що душа вашої дитини знаходиться у великій не­безпеці, а ви, як тато і мама, маєте щось робити, щоб врятувати свою дитину.

Кожна дитина, яка виросла, зобов’язана фінансово і матері­ально підтримувати своїх батьків. Бог не буде благословити тих ді­тей, які не дбають про своїх бать­ків. Добрі діти завжди мають місце у своїй хаті для тата і мами. До­бра дитина не відправить батька чи матір до старечого дому, бо в хаті для них немає місця. Дорогі мої, ми також маємо свій обов’язок щоденно молитися за своїх бать­ків, дбати про їхню духовну опіку. Не раз приходжу хоронити маму чи батька. Питаю, чи матір (бать­ко) були у сповіді. «А я не знаю, я з ними не живу». То який ти син чи донька, якщо не подбали, щоб до них прийшов священик, приніс Св. Причастя. Це важливо, дорогі мої брати і сестри.

Колись в Ізраїлі придбав книж­ку про виховання дітей у юдаїзмі. Запам’ятав такий приклад: в сім’ї є крісла, де сидять тільки батьки, дитина ніколи не сяде на крісло, яке призначене для тата і мами. А ми деколи готові не на крісло, а на стіл посадити свою дитину, і вва­жаємо, що це супер виховання. У правилах етикету написано: коли входить до кімнати тато чи мама, дитина з поваги до своїх батьків має встати. Коли ви хочете, щоб вас шанували і ваша старість була спокійна, виховуйте дитину на християнських засадах: викорі­нюйте зло із її серця і насаджуйте чесноти. Ми бачимо біля хат маль­ви, георгіни, зараз багато різних квітів, ви біля них працюєте, ви­корінюєте тернину, будяк, лободу, а насаджуєте гладіолуси, айстри, чорнобривці… Любо дивитися, коли цвітуть квіти. Але вони самі не цвістимуть, їх треба садити, догля­дати, прополювати.

І так само в житті дитини: якщо не будеш викорінювати терня з її серця, свідомості, душі, якщо все дозволятимеш і не будеш насад­жувати квітів, то прийде осінь тво­го життя, і не зацвітуть ті чорно­бривці, айстри, ґеорґіни… На місці тих чудових квітів буде рости у твоєму саду лобода, тернина, бу­дяк. Варто, дорогі брати і сестри, пильнувати оте добре виховання, викорінювати тернину і насаджу­вати квіти. Пам’ятай: четверта за­повідь з обітницею. Шануй тата і маму, не зважаючи на те, що ти розумніший, що твої батьки про­сті робітники чи селяни, авторитет тата і мама ніколи не може змен­шитися у твоїх очах. Не гордися, що ти такий великий, досягнув всього, і батьки мають тішитися таким сином, а я маю соромитися їх. Таким був Сталін. Він не поїхав на похорон своєї мами. Чому? Він – генералісимус, як міг поїхати в просте село до своєї мами, селян­ки, на похорон. Розумієте?! І такі є випадки, що діти встидаються сво­їх батьків, погорджують ними, бо вони щось осягнули, щось мають. Дитина, яка має правдиве христи­янське виховання, ніколи не буде погорджувати батьками. Але ті чесноти (пошану, любов, покору) треба прищеплювати і плекати в серці.

28 вересня минуло 100 ро­ків від дня народження великого українця Василя Сухомлинського. Він народився в 1918 році в селі Василівка Васильківської волос­ті Олександрівського повіту Хер­сонської губернії. Чим прославив­ся Василь Сухомлинський? Чому ввійшов у скарбницю не тільки української педагогічної спадщи­ни, а й світової? Так, хтось може сказати, що він певного часу пи­сав книжки про комуністичну іде­ологію? Сухомлинський написав 48 монографій, понад 600 статей, 1500 оповідань і казок для дітей. Ми знаємо іноземних казкарів, але своїх знаємо дуже мало. Загаль­ний тираж його видань – 15 млн. примірників. Його твори були пе­рекладені у багатьох країнах світу (до речі, не тільки в Радянському Союзі), його книга «Серце віддаю дітям» видавалася 53 мовами сві­ту. Шляхетний був чоловік. Я не знаю, на якому рівні відзначали школи 100-літній ювілей від дня його народження, але ми мали б знати наших великих земляків. Народився у звичайній сім’ї, але був обдарований великою лю­бов’ю до Бога, не висвітлював тієї любові, бо жив в інших часах, в інших часах. Незважаючи на це, Бог дав йому природне розуміння любові. Якось він тяжко захворів на запалення легенів, мама ледве виходила його. Одного разу після хвороби, прогулюючись берегом ставка, побачив у воді дитину, яка тонула. Не зважаючи на недавню недугу, він кидається в холодну воду, щоб врятувати дитину. Він врятував її, але хвороба знову повернулася до нього, і він змуше­ний був їхати в Крим на лікування. Перед Другою світовою війною він одружується. Його дружина – ви­кладач англійської мови. Його взя­ли на війну, дружина залишилася в Україні. Коли прийшли фашисти, то маленького сина розстріляли в неї на очах, а її саму повісили. Це була дуже велика трагедія і непо­правне горе для Сухомлинського. Але не зважаючи на це, він не опу­скає рук, працює з дітьми, бо дуже їх любить. Був людиною, обдаро­ваною Богом різними чеснотами. І коли після війни Сухомлинський повертається в Україну, то стає директором Павлиської школи. Він не тільки керує педагогічним колективом, а формує нові прин­ципи у вихованні дітей. Напередо­дні 1 вересня директор особисто знайомиться з кожною дитиною, з її сім’єю. Це був післявоєнний пе­ріод, час розрухи, холод і голод, величезна кількість сиріт, яких виховувала вулиця. Директор ці­кавився кожною дитиною, з’ясову­вав, чи має взуття, одяг, зошити… Він розбудовував школу разом із учителями та учнями, батьками, з усіма мешканцями села.

Він разом зі всіма клав цеглу, замішував розчин… Поруч біля школи була велика і захаращена територія. Разом з дітьми він роз­чистив її, насадив сад, завів пасі­ку. Вчитель часто брав дітей і про­водив уроки на лоні природи, вчив школярів помічати її красу. Класом для учнів став квітучий сад, пасі­ка, річка… Він схожий на Святого Франциска з Асижу. На той час такі методи навчання для комуніс­тичного вчителя були неприйнят­ними.

Сухомлинський знає, що діти сконструюють спеціальний мото­цикл і вчитимуться на ньому їзди­ти. Кожен учень Павлиської школи після її закінчення вмів їздити на тракторі. Він заохочував всіх вчи­телів школи здобувати вищу осві­ту. Педагог був людиною відкри­того серця й душі. Його методики не сприймала тогочасна влада і навіть критикувала його методи навчання, а Вчительська газета писала про нього різні нісенітниці. Його книжка «Серце віддаю дітям» набула великої популярності в на­роді. Сухомлинський писав: «Моє піклування про успіх у навчанні починається з піклування про те, що їсть, як спить дитина, яке її са­мопочуття, як вона грається, скіль­ки годин протягом дня буває на свіжому повітрі, яку книжку читає і яку казку слухає, що малює і як висловлює в малюнку свої думки і почуття, які почуття пробуджує в її душі музика природи, яка улюбле­на казка дитини, наскільки чуттє­во вона сприймає радощі й нега­разди людей, що вона створила для інших і які почуття пережила у зв’язку з цим». Бачимо дуже тон­ку душу директора. Він піднімався о 04:00 вдосвіта, починав писати. О 08:00 він стояв на порозі шко­ли і зустрічав вчителів і дітей, які йдуть до школи. Він жив кожним вчителем і його проблемами, він знав дитину, з якої вона сім’ї і чим їй треба допомогти. «Сухомлин­ський вважав, що дитячий егоїзм, жорстокість, хамство, невдячність, байдужість, лицемірство поро­джуються вадами сімейного вихо­вання. Педагог вважав, що перед кожною дитиною, навіть найваж­чою, вчитель повинен відкрити ті сфери, де вона зможе досягнути своєї вершини, сформувати свою людську гідність, свою душу. Тому він створив так звану азбуку мора­лі, котра вчила осягати суть добра і зла, честі і безчестя. Азбука ста­ла засобом подолання емоційної необхідності, відкрити здатність відчувати стан інших, вміння ста­вити себе на місце іншої людини». Я думаю, якби Сухомлинський жив в часах, де була б доступна релігія, Слово Боже, то він би, на­правду, творив у християнському дусі. І, можливо, він би написав ще дуже багато цікавого і, напев­не, прекраснішого за ту спадщину, яку ми маємо сьогодні. Його нази­вали народним вчителем. Він дуже переживав, тому що його статті, книги не хотіли друкувати укра­їнські видавництва, бо радянська система змушувала думати так, як думає партія, писати те, чого хоче партія… Василь Сухомлинський відчував людину не так, як цьо­го навчала партія, а так, як Бог її сотворив. Сьогодні, дорогі мої, ми вшановуємо великого педагога, народного вчителя – Василя Су­хомлинського. Вивчаймо ту вели­ку спадщину, яку вивчають інші народи. Можливо, ми її ніколи не читали, і в нашій домашній бібліо­теці немає його книг із казками чи іншими творами. Нам, українцям, має бути соромно за нашу байду­жість до чудової спадщини таких великих людей нашої землі, нашо­го краю.

У процесі багаторічної вихов­ної роботи у Павлиській школі, що її очолював Василь Олексан­дрович, він сформулював етичні правила, що застерігають від по­милкових учинків, осмислюючи які діти піднімаються на певний моральний щабель. Досягши цього рівня моральності, дитина стає не­спроможною на вияви аморальної поведінки, яку частіше всього про­являють у ставленні до слабших. Сухомлинський назвав ці правила «10 не можна»:

– не можна байдикувати, коли всі навколо працюють;

– не можна сміятися зі старості та літніх людей;

– не можна вступати в супе­речку з шанованими і дорослими людьми, особливо з літніми;

– не можна висловлювати не­вдоволення тим, що в тебе немає тієї чи іншої речі;

– не можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого вона не дає сама собі;

– не можна робити те, що осуд­жують старші, – ні на очах у них, ні десь осторонь;

– не можна залишати старшу літню людину на самоті; в житті людини настає той час, коли ні­якої іншої радості, крім радості людського спілкування, в неї вже не може бути;

– не можна збиратися в доро­гу, не запитавши дозволу й пора­ди старших;

– не можна сідати обідати, не запросивши старшого;

– не можна сидіти, коли стоїть доросла, літня людина, особливо жінка;

– не можна очікувати, поки з тобою привітається старший, ти маєш перший привітати його, зу­стрічаючись, а прощаючись – по­бажати доброго здоров’я.

І сьогодні, в першу неділю жовтня, в День вчителя ми моли­мося і просимо Божого Благосло­вення і Божої опіки для всіх вчи­телів і вихователів, щоб Господь Бог, Дух Святий обдарував їх незчисленними дарами, які їм так потрібні у вихованні молодого по­коління.

о. Василь Ковпак
Генеральний настоятель СБССЙ