Про різні види любові з огляду на її предмет

Біля євхаристійного престолу в Рясному-1

Родинна любов
Катехизмова частина

Тепер подамо головні види лю­бові з огляду на її предмет, аби по­казати, як можна кожну з них вчи­нити надприродною і досконалою. Почнемо від родинної любові.

Треба любити родину, бо цю лю­бов прищепив у серця сам Бог, а Ісус Христос освятив своїм прикладом і словом. Ця любов, відповідно до свого джерела, має подвійну озна­ку: вона або походить із природної схильності і тоді справді є доброю, якщо не переступає меж розуму і Божого закону, але тоді не є над­природною; або випливає з вищого джерела - з любові Божої, і наказує любити родину в Бозі й задля Бога - і це є християнська любов, над­природна, духовна. Одна повинна поєднуватися з другою, тобто при­родна любов має бути ушляхетне­на, освячена й піднесена до гідності надприродної.

Тому не слід думати, що хрис­тиянин, який прагне досконалого життя, повинен зректися родини. Звичайно, його любов має бути чис­та, сильніша і витриваліша, немов­би проходила через Серце Ісусове. Оскільки природна любов є нерідко сліпою, непостійною й егоїстичною, то надприродна любов є розумною, витривалою і готовою до жертви, тому що походить від Бога.

Так само й ти люби свою родину, а люби тому, що Бог наказує любити, і так люби, як Бог велить. Цю любов черпай з Ісусового Серця і з Серця Пречистої Діви Марії, а проявляй її щирим серцем, частою молитвою й охочою жертвою. Особливо люби батьків, навіть хоч би й були вони прикрі; віддавай їм належну честь, хоч би на неї й не заслуговували, і шануй їх, хоч би були й найнижчо­го стану. Тут дає тобі приклад Папа Венедикт ХІ, який після свого вибо­ру на Папу не хотів привітати своєї матері, яка була прачкою, тому що її вдягнули в дорогу одежу й коштов­ності. І тільки тоді, коли вона зняла ті дорогі шати, поцілував їй руку.

При цьому будь терпеливим до хиб і недосконалостей батьків, ви­конуй їхні накази, якщо вони не про­тивляться Божій волі, осолоджуй їхні терпіння і віддячуйся посвятою за їхню посвяту. З життя святих можна навести багато прикладів такої лю­бові, але подамо тільки два.

Свята Германа мала строгу ма­чуху, яка постійно над нею знуща­лася, а замість їжі дівчина отриму­вала трохи пліснявого хліба. Попри це свята пастушка не переставала любити немилосердної мачухи, а за зло відплачувалася їй добром. Так само й блаженна Еміліяна зазнавала від свого батька найдошкульніших образ, проте ніколи не скаржилася, кожну образу переносила мовчки. Якщо святі так любили злих батьків, то наскільки більше треба любити добрих. Однак стережися, аби задля любові родини не ображати Бога, так як це, на жаль, часто трапляєть­ся, бо така любов є грішною. "Хто любить батька або матір більше, ніж Мене, - каже Спаситель, - той не­достойний Мене. І хто любить сина або дочку більше, ніж Мене, той не­достойний Мене" (Мт. 10, 37).

Взірцем такої любові хай для тебе буде свята Вібія Перпетула. Як тільки розійшлася вістка про те, що її схопили, прийшов до в'язниці її батько, поганин, і старався погроза­ми і просьбами відвернути її від віри, але даремно. Через декілька днів прийшов знову, мучений глибоким смутком, і серед сліз та стогону ві­дізвався до доньки: "Змилуйся, до­чко, над моїм сивим волоссям, зми­луйся над своїм батьком, який тебе так любить! Я тебе оточував дбайли­вою опікою, а ти, дочко моя, хочеш спровадити на голову свого батька, на цілу родину таку велику гань­бу?" Промовляючи це, кинувся до ніг своєї дочки і обмивав їх рясними сльозами. Але Вібія не похитнулася. Коли її вже вели на страту, батько став перед нею, тримаючи на руках її малу дитину, і благав: "Змилуйся хоч над цим немовлятком, коли не маєш наді мною милості!" Яка ж це важка боротьба для слабкої жінки! Однак вона перемогла й померла за Христову віру.

Якщо ж Господь зажадає, аби для вищої мети відірватися тілом від родини й посвятитися Йому, напри­клад у священстві чи в монашому житті, не вагайся принести цю жерт­ву, бо таким чином ти уподібнишся до Вчителя досконалості - Ісуса, який, щоб виконати волю Отця, не вагався, що цим вибором засмутить свою найдорожчу Матір. За це ти отримаєш щедру нагороду. "Кож­ний, хто задля імені мого покине дім, братів, сестер, батька, матір, жінку, дітей, поля, в сто раз біль­ше одержить і життя вічне матиме в спадщину" (Мт. 19, 29). Якщо б у цей час перед виразною Божою во­лею твоє серце хиталося або цьому противилася б родина, тоді потрібно пересилити в собі це природне по­чуття. Чому це так необхідно? Час­то, коли йдеться про справу спасін­ня нашої душі, саме родичі стають нашими найбільшими ворогами. "І ворогами чоловіка будуть його до­машні" (Мт. 10, 36). Св. Карл Бо­ромей говорив, що коли ходив до своїх рідних, завжди повертався з пригніченим духом. "Коли йдеться про вибір життєвого стану, - як на­вчає про це святий Тома з Аквіну, - ми не зобов'язані слухати батьків". Якщо хтось має покликання до ду­ховного стану, а рідні чинять опір, то такі зобов'язані послухати Бога, а не родину, яка з огляду на особисту користь і ціль стає на заваді нашому духовному добру. "Вони воліють, - каже св. Вернард, - щоб діти радше були прокляті, ніж покинули родин­ний дім". Ті, яких Господь не покли­кав до монастиря, спасуться, жи­вучи у світі й виконуючи обов'язки свого стану. Ті ж, які покликані, але не слухають Бога, можуть спастися, але це нелегко, бо буде бракувати їм тієї особливої допомоги, яку Господь приготував їм у духовному стані, а без неї вони самі не можуть спастися. Такі, як св. Тома Аквінський, св. Пе­тро з Алькантари, св. Франциск Кса­верій, св. Алоїзій Бельтранд і багато інших пішли до монастиря без згоди своїх батьків. Нехай тебе це не ди­вує. Бо родинна любов, яка є нижча, повинна поступитися перед любов'ю Божою, котра є вища. З іншого боку, нехай батьки не вважають своїх ді­тей за божків або за свої іграшки. Тому, коли діти ще малі, нехай їх не пестять і надмірно не наряджають, а коли вони стануть дорослішими, хай не дозволяють на всі їхні примхи, ані не мовчать на їхню дратівливість, ані не ставляться поблажливо до їхніх пристрастей чи лінивства. Інакше такі діти стануть Авесаломами, тоб­то собі та родичам будуть на погу­бу. Навпаки, нехай батьки люблять своїх дітей по-Божому: поки вони ще малі, нехай часто жертвують їх Най­святішому Ісусовому Серцю й по­ручають опіці Пречистої Діви Марії, нехай виховують їх свято, навчають їх про Бога, нехай ведуть їх до Церк­ви й приступають з ними до Святих Тайн, нехай вправляють їх у страсі Божому та в замилуванні до праці, караючи дуже обережно. Нехай по­стійно за ними наглядають, навіть якщо вже й подорослішають, та по­стійно розвивають у них чесноти, викорінюючи хиби, але все розваж­ливо і з любов'ю, тому що від цьо­го залежить справжнє добро дітей, батьків, суспільства й Церкви. Так виховували святі, і так виховували­ся святі.

На аудієнції католицьких батьків Святіший Отець Павло VІ сказав по­вчальні слова, які Папа Йоан Павло ІІ повторив у 1981 році в Апостоль­ській настанові про родину: "Матері! Чи ви навчаєте своїх дітей християн­ських молитов? Чи ви приготовляєте їх, як і священики, до Святих Тайн, що приймають замолоду, тобто до Св. Сповіді і Святого Причастя? Чи ви заохочуєте їх у час недуги дума­ти про терплячого Христа й кликати на поміч Пречисту Діву Марію і Свя­тих? Чи ви, батьки, молитеся разом зі своїми дітьми, з усіма домашніми хоч деколи? Ваш приклад правед­ного життя - приклад, який випли­ває зі щирого серця й проявляється на ділі, - є неоціненною лекцією на все життя рідних, актом особливого богопочитання. Так ви приносите мир своїм родинам - "мир домові". Пам'ятайте, що тоді ви розбудовуєте Церкву".

Якщо чоловік і жінка, батько й мати є справді віруючими й практи­куючими християнами, якщо вони прищеплюють у серця дітей любов до Бога і ближніх, тоді такий родин­ний дім стає царством батька, світом матері і раєм дитини, бо там про­цвітає справедливість, милосердя і любов.

Мати св. Криспіна часто в дитя­чому віці вела його до церкви, де, показуючи на образ Пречистої Діви, говорила до нього: "Дорога дитино, це твоя Мати, дивись, аби ти Її ніко­ли не засмутив". Криспін запам'ятав цю мамину пересторогу на все своє життя. Мама св. Людовіка часто по­вторювала йому: "Сину мій, я волі­ла б бачити тебе на смертному ложі, аніж у смертельному гріху". Король Людовік ІХ добре зрозумів і пам'ятав цю мамину науку, що не тільки сам освятився, але й свого сина виховав згідно з нею. Помираючи, він зали­шив йому такий заповіт: "Сину мій, перша порада, яку тобі даю, - люби­ти Господа Бога усім своїм серцем, бо без нього нічого доброго не мо­жемо зробити. Ти маєш бути готовий радше перенести будь-які нещастя й дати себе порубати на шматки, аніж колись образити Господа Бога тяжким гріхом". Також порада бать­кам - аби вони, згідно з настановою Святішого Отця Венедикта ХVвід 1918 р., публічним актом посвячува­ли своїх дітей Найсвятішому Ісусово­му Серцю перед цим образом.

А коли Бог зажадає від батьків, щоб вони з любові до Нього відда­ли свою дитину Йому на служіння, хай не тільки не ставлять перешкод, якщо діти мають справжнє покли­кання, але хай вважають це за щас­тя і честь. Коли св. Йоанна Фран­циска хотіла вступити до монастиря, батько спочатку був проти. Однак пізніше, бачачи в цьому Божу волю, сказав: "Боже мій, не годиться мені довше противитися тому, що Ти по­становив. Погоджуюся з цим усім своїм серцем і складаю Тобі в жертві мою дочку, яка є найулюбленішою і дорогою для мене, як Ісаак Авра­амові". Потім поблагословив її, що клячала біля його ніг, кажучи: "Іди туди, люба доню, де тебе кличе Гос­подь Бог, але стримаймося від сліз, аби з наших почуттів принести Бого­ві досконалішу жертву".

Якщо потрібно вибирати між Божою волею і гріхом, то батьки-християни з радістю виберуть тер­піння і смерть, але не гріх. Під час переслідування християн вели на страту молодого ісповідника віри - Симфоріяна. У брамі міста перед ним стала його заплакана мати, щоб дати своє останнє благословення. А коли його повели далі, вибралася на верх міського муру і благала: "До­рога дитино, Симфоріяне, дивись на Господа Бога, за якого вмираєш, і не спускай з Нього очей. Дорогий сину, не бійся смерті, яка дає тобі вічне життя. Піднеси своє серце до Неба, де тебе чекає Той, котрий там царює. Сьогодні марне й дочасне життя зміниш ти на вічне й незмінно щасливе". Ці слова додали відваги святому юнакові. За декілька хвилин після цього він схилив свою голову під меч і отримав небесну корону.

... За віру в Христа стратили со­рок мучеників. А коли їхні тіла за­бирали, аби спалити, наймолодший з них, Мелітон, ще жив. Слуги імпе­ратора хотіли відсунути його на бік в надії, що принаймні одного з них зможуть намовити до відступництва від віри. Бачачи це, його мати, рев­на християнка, приступила до ньо­го й сказала: "Сину мій, ще трохи потерпи. Ось Христос стоїть у не­бесній брамі й буде тобі допомагати. Не втрачай відваги. Цей ангел, який приніс тобі небесну корону, заведе тебе до вічної слави. Крижана вода, в якій переніс ти тяжкі муки, вже піднесла тебе до небесних воріт, а вогонь, в який мають тебе кинути, помістить тебе на лоно твого Бога. Сину мій, витривай ще хвилину, аби, отримавши пальму мучеництва, зро­бив мене найщасливішою з матерів. Бо як Господь Бог дав мені тебе зі своєї ласки, так і я хочу віддати Йому тебе з любові". Потім, побачивши, що вози, на яких везли тіла мучени­ків, уже віддаляються, а погани, на­магаючись вирвати в неї сина, взяла його на свої плечі й поспішила за во­зами. Мелітон тим часом віддав Бо­гові свою душу. Мати поклала його тіло на віз, а сама йшла за ними, благословляючи Бога. Такою є сила святої любові.

Свята любов повинна також оживляти і подружжя, аби любилися не задля проминаючих приємностей тіла, ані заради шаленства почуттів чи крихкої симпатії серця, а задля виконання Божої волі й згідно з цією волею. Любов у Бозі є справжнім щастям родини, а любов без Бога є для неї погубою. На жаль, дуже час­то буває, особливо між молодими подружжями, що чоловік для жінки, а жінка для чоловіка стає, так би мо­вити, божком: чоловік молиться до жінки, а жінка до чоловіка, а до Бога ані одне, ані друге. Що гірше, нерід­ко одне, аби догодити другому, гото­ве покинути молитву, піст, набожен­ство, приступання до Святих Тайн, а навіть і зректися віри та погубити власну душу. Це сталося з царем Со­ломоном, якого поганські жінки по­тягнули до ідолопоклонства. Таке стається також і з християнами. Яки­ми, отже, пильними повинні бути подружжя, аби їхня любов завжди була свята!

З метою збереження згоди й гар­монії у співжитті хай подружжя до­тримується таких правил: чоловік хай ставиться до жінки сердечно і ввічливо, будучи далеким від суперечок, грубості, ревнощів та бурчання. Нехай охоче заспокоює потреби її і цілого дому, нехай пильнує родинне вогнище, а не наслідує тих недобрих чоловіків, які кожну вільну хвилину від занять просиджують у казино, в клубах, у барах чи ресторанах. Хай виправляється зі своїх хиб, аби не втратити поваги в жінки і хай ра­зом з нею сумлінно виконує релігійні обов'язки. Жінка хай вистерігається ледарства, кокетливості, залицяння, примх, дратування і підозр до чоло­віка. Хай не буде впертою, нудною, меланхолійною, ані занадто жвавою, балакучою чи не задоволеною і бур­котливою. Краще хай буде у всіх своїх вчинках тихою і милою, в по­божних практиках не надмірною, у веденні господарства - старанною і пунктуальною, у вимогах скромною, у витратах ощадною, обережною у гостинності, а особливо до чужих мужчин, дбайливою до чоловіка, дітей, слуг, повна посвяти у важ­кі хвилини. Якщо чоловік занадто гострий і категоричний, жінка хай мовчки переносить вибухи поганого настрою і пристосовується до його волі, а навіть, наскільки дозволяє на це Божий закон, до його забаганок і вподобань. Якщо чоловік піддається якійсь пристрасті, має недобрі звич­ки, хай лікує його обачливо, але не принижує його чи то вдома, чи перед чужими. Якщо чоловік віддаляється від Бога, то нехай притягає його до віри й до Бога молитвою, прикла­дом і любов'ю, однак без проповід­ницького картання. За приклад для тебе тут може бути св. Моніка, яка навернула свого чоловіка до Бога; Елеонора, жінка англійського коро­ля Едварда, яка власними устами висмоктала отруту з рани, завданої чоловікові отруєним стилетом му­сульманина; св. Анна Марія Таїджі; св. Йоанна Франциска де Шанталь та багато інших.

Підготували
Традиційні сестри-монахині ЧСВВ
Провінції Божого Милосердя