ХРИСТОС – НАША ПАСХА (проповідь виголошено у храмі Свв. Верх. Апп. Петра і Павла 19 квітня 2020 року Божого)

У цей Великий святий день, коли Спаситель вже воскрес, і, являючись Марії, промовляє: «Не плач!» Цього не бачили ні жінки- мироносиці, ні апостоли, ні учні – вони вже тільки давали свідоцтво. Об’явившись Марії, Ісус називає її по імені: «Маріє». Сьогодні, того Воскресного ранку, Христос назвав не тільки ім’я Марії, Він називає і твоє ім’я, де б ти не був – в рід­ному краю, на чужині, за кермом, виконуючи свої обов’язки в лікар­ні на чергуванні чи, може, хворий – вдома, Він – Воскреслий Спаси­тель називає твоє ім’я так, як наз­вав ім’я Марії Магдалини. Він і нині каже до тебе: «Петре, Іване, Ма­ріє, не плач! Я з тобою, Я поруч! Не плач!» То ж радо вітаю вас цим ан­гельським, християнським приві­том: «Христос Воскрес!», «Христос Воскрес!», «Христос Воскрес!»

Дорогі браття і сестри в рідно­му краю і на чужині, які єднаєтеся в нашій спільній молитві єдиним серцем та устами, сьогодні про­славляємо Того, з Яким співтер­піли у Страсний Великий Четвер, Якого хоронили до гробу в наших піснеспівах Святої Великої П’ятниці і Того, Якого очікували Великої Су­боти. Що з Ним буде далі? Сьогод­ні наші серця наповнюються вели­кою надією, що Той, Який страж­дав, був бичований, Тіло Якого було прибите гострими цвяхами до хресного дерева, принижений і висміяний, зрівняний з болотом, помер, як злочинець, а насправді був Богом. Він встає із мертвих, воскресає, щоб дарувати нам вічне життя.

Наш Спаситель і Бог являється тим, які сумували, плакали, втра­тили надію та знеохотилися. При­гадаймо, про що розмовляли учні, ідучи до Емауса: «Ми думали, що Він Месія, що Він об’єднає наш на­род, а сталося так, що Він помер на хресті». Що було з апостолами? Розбіглися. «Вдарю пастиря, а вівці розбіжаться». Розбіглися хто куди. Що вони переживали? Відчували відчай, розпуку, знеохочення… Вони ніби втратили тих три роки свого життя. Можливо, хтось із них думав, чому він пішов за Христом, залишив батьків, дім – все зали­шив, пішов за Ним, а тепер буде висміяний, зневажений своїми рід­ними, близькими у своєму місті чи селі, де жив. Для чого ж тоді пішов? Людина є людиною, дорогі браття і сестри, такі думки, мабуть, були не в одного із апостолів. І плакав Петро, жалів за свої нерозважливі слова, за свій вчинок, коли ска­зав: «Я не знаю того чоловіка. Я нічого не маю спільного з ним». Чому, дорогі браття і сестри, Марія Магдалина прийшла і сказала апо­столам? Це зовсім невипадково. Чому? Тому що в жидівському на­роді, за законом, щоб якась справа була визнана, потрібно було трьох свідків. Якщо би Марія Магдалина прийшла сама до апостолів і розпо­віла, що бачила Воскреслого Ісуса, то їй би сказали: «Хто ти така? Іди геть! Ми тебе слухати не будемо». Будь-яку справу в жидів повинні були засвідчити троє свідків. І тому прибігли Марія Магдалина, Петро та Йоан – це було свідчення, що насправді нема Його в гробі, гріб порожній, хоча до нього був при­кочений великий камінь і пристав­лена сторожа. Зауважмо, що це не були пересічні воїни, а відпові­дальна, вишколена варта, частина римського війська, яке завоювало світ. Цих людей неможливо було підкупити чи чимось відволікти. Римське військо знало дисципліну та порядок. А тим паче, Пилат усві­домлював, що відбувається в кра­їні, тому був прагматичний і нака­зав стерегти тіло Ісуса найкращим та відповідальним воїнам. Чому? Тому що Він казав, що третього дня воскресне, і тоді первосвященики Анна і Каяфа, члени Синедріону – разом обдумували, як зробити все для того, щоб не було «чергової афери», щоб, як вони називали Ісуса, той обманник знову не ви­грав справи. Так думала людина. А Бог думав по-іншому. І Божа Правда перемогла. У Воскресній пісні співаємо – «В Правді Божій просвітімся». Чуєте? А сьогодніш­нє воскресне Євангеліє закінчу­ється якими словами? «Закон був даний від Мойсея, благодать же й істина – від Ісуса Христа». Хри­стос сказав: «Я є Правда, Дорога і Життя». Тому бачимо, що прав­да не була на стороні фарисеїв, первосвящеників, Пилата. Від них йшов сморід фальшу, брехні, лице­мірства… З боку Христа – Істина. Вони ту Істину розіп’яли, прагнули зневажити Її в очах народу і світу, вони плювали на ту Правду, били ЇЇ по лиці, бичували, розіп’яли… Їм здавалося, що лицемірство, гроші, крик, насильство, підкуп вище від всього. Правда померла на хресті. Немає Правди. Амінь. Але Слово Боже каже щось інше: «Благодать же Істина прийшла від Ісуса Хри­ста». Правду не можна було схова­ти в гробі. Правду навіть великий камінь не може привалити. Тому апостоли зніяковіли, вони не хоті­ли повертатися до своїх сімей в Га­лилею, звичайно, їм було соромно. Вони не знали, що мають робити і як жити далі.

Мабуть, кожен із нас переживав такі моменти. «А що я маю роби­ти?» – питали ми себе. Часто в та­ких випадках робили непоправні, фатальні, страшні помилки. Так, бо ми не йшли до тієї правди, якою є Христос, ми не радилися з Ісусом, не молилися, щоб Господь Бог нам допоміг, не відправляли в цьому наміренні дев’ятниці, не приймали Святого Причастя, не слухали Го­лосу Божого, не слухали Правди. Ні, дорогі мої, ми часто слухали шепіт сатани, який підказував нам радикальні рішення: «Все зруй­нуй, повали, ти достойний вищого, ти достойний більшого!» Диявол вів нас до ненависті, помсти, брех­ні, лицемірства і наше серце става­ло черстве, закаменіле, байдуже, легковажне, жорстоке. Ми ставали все більш завзяті, нам здавалось, що ось настане правда, ось ми помстимось своїм рідним і близь­ким, ось доведемо свою правду в суді братові чи сестрі, сусідові. Ми падали в провалля, дорогі браття і сестри. У випадку, коли правда не на нашій стороні, що тоді ро­бимо? Ми прагнемо перетягнути її на свій бік, підкупляючи суддів, обмовляючи, очорнюючи нашого ближнього, займаючись фарисей­ством. Так було і так, на жаль, є. Тому бачимо, наскільки це небез­печно в нашому житті стати по ту сторону – сторону диявола, і слу­хати те, що він нас навчає, шепоче нам. Важливо навіть якщо ви зараз під впливом емоцій, в стресовій си- туації, в депресії, просити: «Ісусе, Ти є Правда, Дорога і Життя, Ти – Істина, благаю Тебе, направ мене, мої думки, бажання на дорогу іс­тини». Чи добре я роблю, що по­сварився з жінкою (чоловіком), що не спілкуюся з мамою (свекрухою) чи з бабцею, дідусем? Чи добре я роблю? Чи будуть вони поряд віч­но? Чи потім все життя я не буду мати закидів сумління, що вчинив з ними зле та несправедливо, що маю змінити своє бачення, думку? І ти вже, можливо, є на порозі цієї дороги, і диявол ще тримає твоє серце і каже: «Ні, як ти будеш ви­глядати в їхніх очах? Ти визнаєш свою помилку, ти їх перепросиш? А де ж та твоя брехня, яку ти вида­вав за правду, всім виявиться? Всі тебе будуть зневажати». А Христос каже: «Прийди, помирися, відкрий своє серце». Як співаємо в пісні: «Нехай щезне всяка неправда, не­хай щезне гнів і ненависть з люд­ського серця і людської душі».

І ось, дорогі мої браття і се­стри, апостоли переживали, були в таких важких роздумах, сумні, розбиті, розчаровані, перелякані – що буде з ними, як жити далі? Можливо, дорогий мій брате і се­стро, ти приїхав із заробітків до своїх батьків чи сім’ї, дітей, і страх огортає тебе: «Карантин… А що я буду робити в тій Україні, як дам собі раду? Там була така висока зарплата, а тут бідацтво...» Мож­ливо, частково ти маєш рацію, але поставити своє життя на гроші – це дуже небезпечно. А ти, сестро, брате, подивися з іншого боку. Ча­сто люди говорили мені, що поїха­ли десь на похорон, на шлюб: «О, там така гарна церква, там доріжки є, квіти, дерева – все, як в раю». Я завжди відповідав: «Добре, при­йде час – і в нас буде, але зате ми маємо людей молитви». Багатство Традиції полягає в тому, що ми мо­лимося, приходимо – і бачимо, як люди адорують, падають на колі­на, тримають вервицю в руках, як спішать на Хресну дорогу, як діти (звичайно, не всі) ще ходять на ка­техизм – оце наше багатство. Ба- гатство – це людина, дорогі брати і сестри, людина! Тому все може бу- ти вимощено, елегантно, але, як то сумно, коли в Базиліці Св. Пе­тра Папа Франциск відправляв у самотності. Все блистить, але вартість того… Служба Божа, само собою має вартість, але навіть ця найбільша святиня світу є такою сумною, коли там немає людей. Тому люди, сама людина – це най­більша цінність в очах Господа. Бог не помер за рослинний і тваринний світ, за океани, воду, природнє се­редовище, срібло і золото. Божий Син помер за людину. І коли ти, людино, переживаєш, можливо, занадто в цих тяжких часах, бо ж тепер не можеш дозволити собі те, що дозволяв навіть місяць чи два тому: «Я мав гроші, роботу, я був герой, а діти, сім’я вимагає того, а що буде?» А, можливо, ти зле ви­ховував? Можливо, ти так вихову­вав своїх дітей і онуків, що вони тебе любили не тому, що ти є тато і мама, бабця і дідусь, а тому що ти маєш гроші? Ти бачиш сьогод­ні свою помилку? Якщо не бачиш, то ти її побачиш через два місяці, півроку, побачиш... Але якщо ти виховувала своїх дітей і онуків з Богом, в любові до Бога, якщо ти їх вчила катехизму і заповідей Бо­жих: «Шануй отця і матір, і тобі буде добре, і довго будеш жити на землі». Тому твій син, дочка, зять чи невістка не будуть обнімати тебе, тому що ти надсилала гроші з Італії чи з Чехії, але вони будуть тішитися і ділитися з тобою остан­нім, бо любили тебе не за гроші, а тому що ти дала їм більше, ніж гро­ші, золото і срібло – ти дала їм жит­тя. Мамо, ти дала їм життя. Діти, то є ваша мама, ваш тато, які для вас після Бога є найближчі, найрідніші, найдорожчі. Тому коли ми падає­мо в такий розпач, коли, можливо, часто надмірно переживаємо: «А що з нами буде, а як буде вигля­дати те життя далі, а як дамо собі раду?» Не забігаймо наперед, не варто цього робити, дорогі мої, від­даймося в руки Господа Бога.

Знаю родини, які переживають багато болю і страждань, коли на­віть помирають на чужині – це на­справді страшно, дуже страшно… Тому життя, яке Бог нам дає, має свій вимір, ціну, свою солодкість. Апостоли також думали: «А що ми будемо робити без Ісуса? Його не­має – нашого Вчителя найдорожчо­го, Якому ми довірили наше життя, Якого ми так любили і шанували, на Якого покладали всю надію. Що буде з нами?» Цей страх – це те, що ми сьогодні називаємо депре­сією. Відчай, тривога наповняли їхні серця. І ось у цей Великодній ранок найдорожчий Спаситель яв­ляється їм, благословляє, називає їх такими гарними словами. «Ді­тоньки, радійте, не плачте, Я жи­вий. Я ж вам казав, як ви слухали на Тайній Вечері, Я ж казав, що не лишу вас сиротами, що буду з вами по всі дні аж до закінчення світу. Чому ви неуважно слухали?» А я вас питаю: «Ви чому неуважно слухаєте Слово Боже, чому не до­віряєте Євангелію, те, що вчить і навчає нас найдорожчий Спаси­тель Ісус Христос і голосить Цер­ква 2000 літ? Чому не вірите?» Христос є правда і життя. Тому, дорогі браття і сестри, не падаймо у відчай, розпуку, але нехай від­родиться надія на правду, істину, Слово Боже.

Христос являвся їм впродовж сорока днів, перебував між своїми учнями й апостолами. І Він при­йде до тебе! Він любить тебе, але ти вже так давно з Ним не спіл­кувався, правдиво не спілкувався. Може бурмотіли собі слова молит­ви «п’яте через десяте», не раз ця молитва була сонна, байдужа, «біг пес через овес», часто це спілку­вання і молитва були примусом, бо мама наказала, а навіть, може, насварила, що мусів молитися, а то лягав і вставав без молитви і скажи, отак признайся сьогод­ні собі: «А коли в тебе була така щира молитва, таке відверте спіл­кування з Богом, як з найкращою людиною, яка любить тебе, яка по­любила мене і кожного з нас, що віддала своє життя на хресті задля нашого спасіння? Коли ти сказав Йому навіть більше, ніж лікареві, що тебе болить, що тобі бракує, що ти хочеш осягнути в цьому житті? Чи ти розказував Йому свої болі, свої страждання під час адорації в церкві? Ти знайшов час хоч там прийти вклякнути, просто вдивля­тися в Євхаристію і відчути присут­ність Бога Живого?» Тому, дорогі мої, закликаю вас, щоб ці Великод­ні свята були в такому духовному, благословенному настрої, щоб ми знайшли собі таке місце (не кажу на півдня), але хоч на пару хвилин чи на півгодинки, чи по п’ять-де­сять хвилин впродовж дня, щоб ви відчули Божу близькість, щоби Бог не був десь там, так далеко в кос­мосі. Чому ти кажеш: «Е - е, то така відстань, ні, це задалеко». Треба, щоб ти відчув Його у своїй хаті, у своїй родині, сім’ї, щоб ти того Бога відчув сьогодні за Великоднім сні­данком, щоб не було питань: «А хто буде святити, а як будемо свя­тити?...» Христос почує наш голос, голос твоєї сім’ї, якщо ми щиро за­співаємо «Христос воскрес із мер­твих», почує твій голос, навіть якщо ти сам, Він прийде і Сам тобі скаже: «Воістину воскрес! Я з то­бою! Ти не сам сідаєш до сніданку. Я з тобою воскреслий».

Бог – це Дух, і Він є з нами! Він у кожній родині, хто Його прагне, хто хоче Його, хто любить Його, той не самотній. Тому відкиньмо віру в вогонь, завтра віра у воду, буду обливатися, віру в хліб, яйце, хрін, м’ясо – це звичаї. Гарні, я не кажу, що злі, але вони ніколи не можуть стояти на першому місці в нашому житті, ніколи. Христос має бути на першому місці.

Дорогі браття і сестри, в сьо­годнішню таку урочисту благосло­венну днину я хочу огорнути вас, ні, не своїм, бо моє немічне хворе серце, а серцем нашого Спасителя Ісуса Христа, а ти маєш повірити, відчути так, як на Тайній Вечері. Я впевнений, ви бачили образ Тай­ної Вечері і помітили учня, який приліг, поклав свою голову на груди Спасителя. Той учень, який заразився любов’ю Ісусового Сер­ця, скаже: «Бог – Любов», і то він буде так гарно говорити: «Дітонь­ки, любіться між собою». Так, і я хочу, щоб кожен з нас у сьогодніш­ній день відчув, що він не сам, що в його хаті царює Божа любов. Так, бо ми одягнені в Його Ласку. «Від Його повноти ми всі прийняли» – чуєте? Я є убогий, бідний, але Він є повний Ласки, від Його повноти ми всі прийняли благодать за бла­годать. Що ми прославляємо? У правді Божій просвітімся, в Ласці Божій. Прийміть ту ласку Божу. А Ласка Божа – це віра, любов, мир, надія, внутрішня гармонія – най­більша цінність, яка може бути в цьому житті. Тому зичу нам всім духовних глибоких Пасхальних свят, нашої глибокої застанови в ці святі благословенні, хоч такі тяжкі для кожного із нас, дні. Тому нехай наше серце і душа наповняються великою радістю. Відновімо ту радість, любов в наших серцях. Так, не біймося визнати наші провини. Не бійся нині підійти до чоловіка, і ти, чо­ловіче, не бійся підійти до жінки, відкинь ту відразу, намови ди­явола, що вона тобі не симпа­тична, вона не така, це помил­ка твого вибору. Відкинь ту злу думку, що він не такий, за кого ти вийшла заміж, де були твої очі – він твій шлюбний чоловік, ви брали шлюб, він батько тво­їх дітей, вона мати твоїх дітей, відкинь ті напасті диявола, злого духа. Дитино, перед Великоднім сніданком попроси благословен­ня тата і мами, благословляйте одні одних, бажаймо одні одним добра, миру, любові. Промов до невістки, не будь впертою, гор­дою, зарозумілою, вибач, забудь те, що було вчора чи 10 років тому в минулому, але живімо тим, що є сьогодні.

Тому налаштовую вас, дорогі браття і сестри, і буду молитися в тій Найсвятішій Жертві, в тій Святій Літургії, щоб Господь Бог дав вам гарні думки, прагнення в той свят­ковий Великодній духовний час. Від учорашнього вечора по цілому світі: в палатах і в убогій сільській хатині – говорять діти і старші, бу­демо неустанно вітатися з глибини душі та з сильною вірою повторю­вати: «Христос воскрес! Христос воскрес! Христос воскрес!».

о. Василь Ковпак, СБССЙ