Причини кризи у сім’ї (реколекційна наука для родин)

Часто буває в сімейному житті, що одна зі сторін, чоловік чи жін­ка, присвоюють собі повноту істи­ни. Часто кажуть, що я все робив чи робила, щоби була збережена сім’я, але мене не слухали, не при­слухалися, зі мною не радилися і сім’я розпалася. Дорогі сім’ї, прига­дайте, що ви обіцяли під час шлюб­ної присяги: «Я беру собі тебе за жінку і обіцяю тобі любов, вірність, чесність подружню і що не залишу тебе аж до смерті. Так мені, Боже, допоможи в Тройці Святій Єдиній і всі святі». Жінка обіцяла, приріка­ла, присягала чоловікові: «Я беру тебе за чоловіка і обіцяю тобі лю­бов, вірність, чесність і послух по­дружній і що не залишу тебе аж до смерті. Так мені, Боже, допоможи в Тройці Святій Єдиній». Скажіть мені, а де є тут повнота, повно­та непомильності, повнота твого права, твоєї істини? Як жінка, так і чоловік повторюють ці слова: «Так мені, Боже, допоможи в Трой­ці Святій Єдиній і всі святі». Що це означає? А це означає, що ні в жінки, ні в чоловіка немає повно­ти істини. Тобто, так, як я сказала, так має бути. Так, як я сказав, за­планував, так має бути досконало виконано. І в цьому криється ве­лика проблема, бо після первород­ного гріха людина ним поражена. І тому як чоловікові, так і жінці у виконанні своїх обов’язків родин­ного життя потрібна ласка Божа і Божа підтримка. «Так мені, Боже, допоможи в Тройці Святій Єдині і всі святі». Ці самі слова говорить чоловік, і ці самі слова повторює дружина. Отже, ви покладаєте всю свою надію, довіру на Господа Бога. Ви не покладаєтеся на свій інтелект, на свої сили, на свою му­дрість, але ви маєте черпати світ­ло, силу, терпеливість із того Дже­рела, яким є Господь Бог. На жаль, часто-густо буває так, що одна зі сторін є настільки самовпевнена, що за нею є стовідсоткова прав­да – і це глобальна помилка, бо за стовідсотковою правдою не сто­їть ніколи ні чоловік, ні дружина. Завжди є якісь падіння, наші немо­чі… Маємо, направду, пригадувати собі, ким є ми і ким є Господь Бог. І тому складаємо присягу і щоро­ку відновлюємо її, щоб пригадати собі, що мої сили заслабі, мій ро­зум може помилятися і самостійно не здатний вирішити всі проблеми свого родинного життя, своєї сім’ї. Тому я завжди довіряю Богові, я уповаю на Бога, а Він мене ніколи не опустить. «Так мені, Боже, до­поможи в Тройці Святій Єдиній».

Перші слова приречення, до­рогі мої, «Обіцяю тобі любов…», – говорить чоловік і повторює їх його дружина. У людській любові є два полюси, тобто чоловік і жін­ка, в Божественній любові полюсів також два – Бог і людина. Перша любов, тобто любов між чоловіком і жінкою, є завжди обмеженою лю­бов’ю, а друга – любов Бога і лю­дини – безконечна. Далі необхід­но розглянути, хто я, яко жінка, і якою є моя роль у сім’ї, хто я, яко чоловік, і якою є моя роль у сім’ї, в моїй родині. Одну з відмінностей у відносинах між чоловіком і жінкою можна пояснити через порівняння розуму і мислення, як це робить Святий Тома з Аквіну: «Інтелект є вищим, ніж мислення. Тобто анге­ли мають розум, але вони не мають мислення. Інтелект – це безпосе­реднє розуміння, і в галузі знань найкраще ілюструється поняттям бачення, коли розум говорить, я бачу, то це означає, що він схо­плює і розуміє. А мислення між тим є повільнішим, воно більше опосередковує, ніж негайно видає результат. Воно не скаче, але спо­кійно крокує, і ці кроки в процесі мислення є основні, другорядні і висновок. У поясненні відмінностей між чоловіком і жінкою правильним на загал є те, що природа чоловіка є більш раціональною, ніж приро­да жінки. А природа жінки є більш інтелектуальною. Останнє також називаємо інтуїцією. Жінка любить повільніше, тому що любов для неї повинна бути оточена усією гамою почуттів, відданості та гарантій. Чо­ловік є більш імпульсивним, бажає задоволення і насолоди, іноді на­віть поза законними стосунками». Це дуже зле, але так воно буває. Той імпульс чоловіка є гріхом, зви­чайно. «Для жінки повинен існува­ти життєвонеобхідний зв’язок між нею і тим, кого вона любить, тоб­то чоловіком. Чоловік часто буває більш відстороненим і часто не по­мічає своєї дружини». І тоді, коли в родинному житті виникають різ­ного роду проблеми, непорозумін­ня, жінка не може зрозуміти свого чоловіка, а чоловік часто не може зрозуміти своєї дружини. Завжди маємо пригадувати, що шлюб – це Божа установа. Якщо я не можу розібратися у своїх почуттях, у стосунках а, можливо, приходять і такі думки, що мій чоловік мене не любить, моя дружина мене не любить, нас вже нічого не зв’язує, ми стали чужі один для одного, жи­вемо виключно тільки для наших дітей. Це не правильно. Правдою є те, що ви живете для дітей. Але без любові ваше подальше життя буде дуже важким і нестерпним, це вже буде не сім’я, а таке дви­гання, терпіння зі скреготом зубів. Інколи треба послухати жінку, хоч вона, можливо, керується інтуїці­єю, більш інтелектуальною є її при­рода. Важливо слухати в сім’ї один одного, прислухатися до позиції один одного. Ще раз повторюю, що ніхто не має за собою стовідсотко­вої правди, абсолютно. І тому це прислухання чоловіка до дружи­ни, а дружини до чоловіка є дуже важливим. Пригадаймо приклад: під час суду над нашим Спасите­лем Ісусом Христом жінка Пилата Клавдія керується виключно своєю інтуїцією. Чому вона каже: «Мені снилося, що той чоловік не винен. Моє сумління – не спокійне. Я цілу ніч не спала, перебувала в тривозі. Я ледве дочекалась ранку. Не роби нічого злого тому чоловікові, бо він праведний». Так, вона керуєть­ся виключно своєю інтуїцією, але вона має рацію в цьому випадку, а її практичний чоловік Пилат – ні. Він покладався на громадську дум­ку, як політик. Зважав, що жиди будуть говорити, як то з ними не зірвати зв’язку, як то в їхніх очах бути добрим, як на це подивиться римський цісар, якщо до нього дій­де ця подія? А на що покладала­ся Клавдія? Вона покладалася на справедливість, бо в її очах Той, Якого вони ув’язнили, Якого вони хочуть розіп’ясти, є справедливий чоловік. Дорогі чоловіки, деколи ви думаєте, а що там жінка знає, а що там жінка говорить, та що там будеш слухати жінку. Так ви го­ворите між собою, колєги, знайомі – що там жінка. Оцей світлий при­клад. А що, якби Пилат послухав своєї жінки Клавдії?! Так, вона ке­рувалася інтуїцією, але вона керу­валася рівно ж справедливістю Бо­жою. І тому інколи є такі випадки в сім’ї, коли твоя жінка говорить, просить, перестерігає… Це також, діти, стосується і мами, коли вона вас просить, перестерігає, то не дивіться на маму, як на ту, яка не знає Інтернету, комп’ютера і так далі… Не сприймайте її, як відсталу від світу. Вона може того не зна­ти, але інтуїція її материнського серця така глибока, Бог в серце жінки, матері вклав такий великий скарб любові, якого ніхто з людей не має. І тому варто прислухатися, про що каже мама, про що просить жінка. Звичайно, є випадки, коли і жінки помиляються, я не кажу, що завжди, у всіх випадках вони ма­ють рацію, просто треба разом сі­дати і говорити, радитися, шукати відповіді. Наприклад, часто жінки через свою імпульсивність можуть помилятися, як це було у випад­ку з жінкою Заведея, яка проси­ла Ісуса Христа, щоб дав її синам сидіти праворуч і ліворуч Нього, коли прийде у своє Царство. Вона не бачила тієї чаші страждань, яку спочатку треба випити, щоб сісти праворуч і ліворуч. Всі ці приклади свідчать про відмінності між чоло­віком і жінкою.

Книга Буття на самому почат­ку сотворення Богом чоловіка і жінки показує, що первородний гріх спровокував конфлікт між чо­ловіком і жінкою. Жінка спокушає чоловіка, намовляє, і той, будучи старшим (бо був сотворений пер­шим), той, який був господарем саду в Едемі, потрапляє під вплив Єви. І, властиво, це питання вирі­шене в Новому Завіті, коли чоловік і жінка стають одним тілом і є сим­волом єдності між Хрестом і Цер­квою.

Отже, між чоловіком і жінкою, між вами, дорогі, має існувати така гармонія, за якої не нав’язливо по­други доповнюють і удосконалю­ють один одного. «Жінки, слухайте своїх чоловіків, як Церква слухає Христа. Чоловіки, любіть своїх жі­нок, як Христос любить Церкву, що віддав за неї життя і пролив за неї свою кров». Ми бачимо ту гармонію, те доповнення, єдність, коли чоловік і жінка покинуть своїх батьків і «стануть одним тілом». Це єдність, глибока єдність, яка є між Христом із Церквою. І така єдність і любов має панувати в християн­ській сім’ї. Жінка присягає послух і має слухати чоловіка, але це не означає, що чоловік не має при­слухатися до її думки, до її поради, до її переживань, ні. Це означає, що чоловік настільки має поважа­ти і любити свою жінку, захищати її, опікуватися нею, разом з нею ділитися всім, що пережили цієї днини, і жертвуватись за неї так, як Христос жертвується і любить свою обручницю Святу Матір Цер­кву. Тому пам’ятайте, дорогі чоло­віки і жінки, якщо ви жили таким життям, що хтось собі приписував стовідсоткову правду, непомиль­ність, то ви глибоко помилялися. Чому? Відповідь у словах подруж­ньої присяги: «Так мені, Боже, до­поможи». І коли у вашій сім’ї ви­никають суперечки, сутички, як ми називаємо, непорозуміння, і коли ви стаєте чужі з дня на день, чи з місяця на місяць, ви віддаляєтеся один від одного, то між вами ви­ростає Берлінська стіна. Ви маєте своєю любов’ю повалити Єрихон­ські мури, так як повалив Ізраїль, перейшовши річку Йордан. А де ви маєте йти? В отих розважан­нях: «Так мені, Боже, допоможи», «Господи, дай нам вирішити про­блеми, які є в нашій сім’ї». «Боже, я прийму твою підказку, пораду, можливо, моя гординя, моя висо­комірність, моя впертість, а можли­во, і моя зрада є причиною, що в моїй сім’ї безлад і непорозуміння». «Боже, допоможи мені». І обов’яз­ково Господь Бог вас не покине. Добрий і милосердний Господь Бог буде бачити потреби вашої сім’ї і прийде на допомогу. Тому ніколи не можна зневажливо ставитися до жінки тільки тому, що вона жінка. Водночас і ви, жінки, не можете брати на себе роль чоловіка, який є тільки для того, щоби заробити гроші, а ви, щоб їх витрачати, бо вам здається, що ви великі профе­сіонали у розтринькуванні грошей. І часто не хочете радитися із чо­ловіком, кому і що купити, що має бути в хаті… Неправильно чиниш, жінко, зле чиниш. Маєш радитися з ним, прислухатися до його раціо- нальної думки. Якщо він тобі ска­же, що чогось не треба купувати, бо це марна трата грошей, то маєш послухати його. Звичайно, я міг би наводити багато прикладів, але ми обмежені в часі. Бачимо, якою важливою в родинному житті має делікатність душі, слова розважли­вого, мудрого, розсудливого, вто­ропного.

Тому бажаю вам, щоб ви завж­ди знаходили спільну думку, спіль­не бачення, щоб ви разом уміли розв’язувати часто такі тяжкі вуз­ли. І ще раз пам’ятайте, ніхто з вас не посідає стовідсоткової істини, вона є тільки в пана Бога. Порадь­ся, як має бути, як буде краще. Бачимо, що зробила жінка. Єва не радилась з чоловіком і спричини­ла драму в Едемі. Часто, чоловіки, і ви буваєте мляві. Якщо ти бачиш зле, якщо би Адам був витривалий, стійкий у добрі й опам’ятав жінку: «Єво, що робиш? Зупинися!» І зни­кло би у ваших сім’ях багато гріхів. Якщо б ти, чоловіче, деколи вмів підкреслити свій авторитет і сказав до жінки: «Зупинися із твоїми по­ходеньками до подруг, до барів, це добром не закінчиться». А з часом від неї тхне алкоголем, цигарками. Проте ти тішишся, бо вона тобі теж дала свободу – футбол, сауна, ри­балка, полювання… А таке життя приводить до великої драми в сім’ї. Дорогі мої християнські родини, якщо ти будеш такий як Адам, то певно що у твоїй сім’ї буде драма родинного життя, така, яка була в Едемі, а диявол тільки того й хоче. Ви часто не бачите як руйнується ваша сім’я, як падає ваша родина, а діти йдуть небезпечною дорогою. Тому, Адаме, деколи маєш прийня­ти позицію чоловіка, господаря, батька і зібрати сім’ю та сказати: «Ми на грані, ми переступили межу дозволеного, ми далі не можемо так жити, мусимо зупинитися». І ти, Єво, маєш послухати свого мужа в покорі серця і душі, не колєжанок, подруг, приятельок чи колег по ро­боті, а маєш послухати свого мужа. Ти своїм подружкам не присягала послуху, а чоловікові присягала в часі шлюбу, тож маєш прислухати­ся до його поради. Може, не може, а певно в тій хвилі, коли він так говорить авторитетно, як батько сім’ї, як чоловік, то його словами, його серцем говорить Дух Святий, його устами говорить сам Господь Бог, щоб зберегти вашу сім’ю, щоб опам’ятати вашу родину.

Зичу вам, дорогі мої родини, щоби ви вміли чути. А ти, Адаме, щоби був дуже обачливий, розсудливий, якщо ти бачиш щось не так, це вже сигнал, і маєш то роби­ти нині, бо за тиждень, за місяць може бути вже пізно. Хай нам в цьому допомагає Господь Бог!

о. Василь Ковпак, СБССЙ